Dåserydderen logo

Konkurrence styrkede sammenholdet i Mettes klasse

Sidste år vandt Mette Pedersens 1. klasse fra Nors Skole Dansk Retursystems konkurrence om at blive Årets Panthelte. Hun var meget begejstret for undervisningsmaterialet ”Tom Dåse og hans genan-venner” og oplevede, at forløbet gav børnene gode miljøvaner og ny viden. Samtidig motiverede konkurrencen eleverne og styrkede klassesammenholdet.

Da Mette Pedersen fra Nors Skole i Nordjylland sidste år meldte sin 1. klasse til Dansk Retursystems konkurrence for 0.-4.-klasser om at samle flest dåser og flasker til genanvendelse, havde hun ikke regnet med, at de ville vinde konkurrencen. Men det gjorde de. For det lykkedes ikke bare Mette Pedersen at engagere sine elever – det lykkedes også eleverne at engagere lokalområdet, som hjalp til i slutspurten med at samle og tælle de næsten 40.000 tomme flasker og dåser, som det var lykkedes at samle sammen.

”Årets Panthelte er et fantastisk projekt, fordi børnene bliver opmærksomme på deres omgivelser. Det er det helt rigtige alderstrin at arbejde med genanvendelse på. De får lært gode miljøvaner. Da vi var færdige med forløbet blev de ved med at samle dåser og flasker, som de fandt i naturen og ved skolen,” fortæller hun.

Tom Dåse giver lyst til at lære

Mette Pedersen valgte at arbejde med temaet miljø og genanvendelse med udgangspunkt i det undervisningsmateriale, Dansk Retursystem har udviklet til de små klassetrin, og som er en del af konkurrencematerialet.

”Vi startede med at læse fagbogen ’Tom Dåse og hans genan-venner’ og vi har brugt hjemmesidens mange muligheder for spil. Vi har læst bogen både via hjemmesiden men også som oplæsning fra bogen. Hvis vi har fordybet os i et af bogens temaer, har vi haft bogen på smartboard. Undervisningsmaterialet er virkelig velfungerende – det er lækkert, farverigt og tiltalende for børn.”

Mette Pedersen valgte at strukturere forløbet sådan, at klassen først arbejdede med temaet på klassen. Bagefter gik de så rundt i skolens lokalområde for at indsamle affald, dåser og flasker, der er blevet efterladt i det fri. De sorterede emballagerne i store sække efter materialetype ved skolens cykelskur. De havde også lavet en emballagefabrik med skilte, hvor børnene kunne sortere efter materialetype.

Selve optællingen af flasker og dåser foregik i nogle uuv-timer og matematik-timer, hvor fokus så kunne være på tal og matematik: ”Vores cykelskur var delt i to områder. Det ’ikke-talte’ og ’talte’ rum. Børnene hjalp hinanden parvis og skulle tælle højt til 100. Så skulle de hælde to poser sammen hvis der var plads til det, så der var 200 i en pose. Dem, der var pant på, afleverede vi i den lokale butik. Pengene har vi gemt i klassekassen til en god oplevelse.”

Næsten for stor en succes
Fordi Mette Pedersens klasse samlede så utrolig mange dåser og flasker sammen, endte selve optællingen med at tage meget tid i den sidste periode af konkurrencen. Alligevel er hun ikke i tvivl om, at hun vil anbefale andre at deltage i Årets Panthelte. For selvom konkurrencen tager tid, er det det værd. ”Det er noget, børnene altid vil huske. En konkurrence gør det sjovt, og det er motiverende for klassen. Det styrker også klassefællesskabet. VI var også så heldige, at forældrene har været fantastiske og hjulpet med optællingen til sidst, for ellers ville vi ikke kunne nå det. Det har gjort det ekstra dejligt, at forældrene valgte at støtte op om skoleprojektet,” afslutter Mette Pedersen, som regner med, at hendes klasse skal deltage i Årets Panthelte igen i år.

Her kan du se undervisningsuniverset med spil og introduktion til fagbogen ”Tom Dåse og hans genan-venner.” Du kan melde din klasse til konkurrencen her.

Tilmeld nyhedsbrev

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV

×